1.48
Pedagogická intervence – komentář a doporučení pro praxi ve školách
JUDr. Hana Poláková
Pedagogická intervence se díky vložení nového ustanovení § 4a do vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, stala podpůrným opatřením prvního stupně, které na základní či střední škole slouží zejména k podpoře vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve vyučovacích předmětech, kde je třeba posílit jeho vzdělávání, ke kompenzaci nedostatečné domácí přípravy na výuku a k rozvoji učebního stylu žáka. Toto podpůrné opatření bude aplikováno podle pokynů ředitele školy vždy, když bude zjištěna jeho potřeba, a to bez nutnosti doporučení školského poradenského zařízení.
NahoruKomentář k metodickému pokynu MŠMT
Ve věci novely vyhlášky č. 27/2016 Sb. a navazující novely nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy metodický pokyn, který byl rozeslán do datových schránek škol. Polemizuji s názorem ministerstva zde vyjádřeným, že pedagogická intervence je přímá pedagogická činnost. Podle ustanovení § 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, je přímá pedagogická činnost přímé působení na vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě školského zákona. Tedy přímou pedagogickou činnost vykonává učitel v hodinách stanovených rozvrhem, kterými odučí školní vzdělávací program. Všechno mimo tyto vyučovací hodiny je práce související s přímou pedagogickou činností, i když i v rámci této práce dochází k působení pedagogických pracovníků na vzdělávané žáky například v rámci dohledu, účast učitele v komisi pro závěrečné zkoušky, pro maturitní zkoušky, třídnická hodina atp.
NahoruCharakteristika PI
Pedagogická intervence není další vyučovací hodinou žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Délka a četnost intervence v jednotlivých dnech může být měněna s ohledem na faktické potřeby vzdělávaných žáků. Pedagogická intervence spočívá v řadě činností, z nichž některé lze realizovat i ve školní družině. Vykonávat pedagogickou intervenci mohou tedy jak učitelé, tak i vychovatelé nebo asistenti pedagoga.
NahoruOcenění pedagogické intervence
Díky přesunutí pedagogické intervence mezi podpůrná opatření prvního stupně může být podpora žákům poskytnuta neprodleně a v potřebném rozsahu, stejně tak může být i podpora ukončena, navýšena, snížena podle vyhodnocení její potřeby. Pokud je však vykonávána pravidelně konkrétními zaměstnanci, je…