1.23
Přítomnost pedagogických pracovníků na pracovišti v době uzavření škol z důvodu ohrožení koronavirem
Mgr. Marika Kropíková
V souvislosti s uzavřením škol pro žáky je přítomnost pedagogů ve škole možná a dle MŠMT se zákaz přítomnosti škole na pedagogy nevztahuje, zároveň vláda vydala silné doporučení pro tzv. homeoffice. V návaznosti na toto doporučení pracuje mnoho pedagogů z domova.
Přímá pedagogická činnost
-
Podstatným znakem přímé pedagogické činnosti je přímé působení na vzdělávaného (§ 2 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů v platném znění, dále jen "zákon č. 563/2004 Sb."). To znamená, že pedagogický pracovník a žák jsou fyzicky přítomni v nějakém určeném prostoru, přičemž nelze vyloučit ani možnost fyzické přítomnosti formou využití informačních technologií.
-
Pedagogický pracovník vykonává přímou pedagogickou činnost v místě výkonu práce sjednaném v pracovní smlouvě a v rámci sjednaného místa výkonu práce na pracovišti určeném zaměstnavatelem. Pedagogický pracovník si může určit sám místo výkonu prací souvisejících s přímou pedagogickou činností, nemůže si určit místo výkonu přímé pedagogické činnosti (ustanovení § 22a odst. 3 zákona č. 563/2004 Sb.).
-
Ustanovení § 106 zákona č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, v platném znění (dále jen "zákoník práce" nebo "ZP"): "Zaměstnanec je oprávněn odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví, popř. život nebo zdraví jiných osob." (Nutnost vyhodnotit, zda je naplněno.)
-
Ustanovení § 38 odst. 1 ZP: zaměstnavatel má právo (a současně povinnost) přidělovat zaměstnanci práci podle pracovní smlouvy a zaměstnanec je povinný podle pokynů zaměstnavatele konat osobně práce podle pracovní smlouvy v rozvržené týdenní pracovní době a dodržovat povinnosti, které mu vyplývají z pracovního poměru.
-
V ustanovení § 317 zákoníku práce je uvedeno, že zaměstnanec vykonává sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje.
Dle názoru autorky z výše uvedeného vyplývá:
-
Na zaměstnance školy se zákaz přítomnosti ve školách nevztahuje (názor MŠMT).
-
Zaměstnavatel má právo přidělovat zaměstnanci práci, která spočívá v osobní účasti na pracovišti.
-
V rámci opatření: brát v potaz celkovou mimořádnou situaci, vyžadovat přítomnost zaměstnance pouze v nezbytných případech a v ostatních případech zadat práci, kterou může zaměstnanec vykonávat v místě bydliště.
-
Povinnost zaměstnavatele: zajistit ochranné prostředky, pokud je zaměstnanec přítomen na pracovišti.
-
Pedagogický pracovník nemůže vykonávat přímou pedagogickou činnost jako tzv. homeworking, homeoffice. Výkon přímé pedagogické činnosti, který musí probíhat v přesně stanovenou dobu určenou ředitelem školy, však vylučuje možnost, aby si zaměstnanec pracovní dobu (a proto i dobu konání přímé pedagogické činnosti) rozvrhoval sám.
-
Výkon přímé pedagogické činnosti a jeho způsob určuje ředitel školy, vždy se jedná o bezprostřední působení pedagogického pracovníka na vzdělávané v jednom prostoru a je možné i formou dálkových přístupů.
-
Místo výkonu práce musí být definováno jednoznačně, v místě určeném v pracovní smlouvě a v rámci sjednaného místa výkonu práce na pracovišti určeném zaměstnavatelem (kontrola pracovní smlouvy, vydání směrnice ŘŠ). Pedagogický pracovník si nemůže místo výkonu přímé pedagogické činnosti určit sám.
-
Výkon přímé pedagogické činnosti musí probíhat v ředitelem školy přesně stanovenou dobu, pedagogický pracovník si ji nemůže určit sám, může ji navrhnout tak, aby reflektovala možnosti vzdělávaných, případně jejich zákonných zástupců, ředitel školy musí být o této skutečnosti informován. Mimo jiné i z důvodu povinnosti ředitele školy kontrolovat a evidovat pracovní dobu pedagogického pracovníka a vzhledem k jeho povinnosti vykonávat tzv. hospitační činnost.
-
Určení výkonu přímé pedagogické činnosti musí být v souladu s formou vzdělávání (denní).
-
Uzavření škol pro žáky z důvodu nebezpečí koronavirem nezahrnuje překážku na straně zaměstnavatele při výkonu práce. Stále probíhá výkon přímé pedagogické činnosti a tzv. nepřímé pedagogické činnosti.
NahoruOrganizace vzdělávání od 25. května 2020
-
Osobní přítomnost žáků 1. stupně je možná a záleží na dobrovolnosti jejich zákonných zástupců, zda dítě bude řádně docházet do školy.
-
Dále probíhá vzdělávání pro všechny žáky školy ve všech vzdělávacích oborech (vyučovacích předmětech).
-
Žáci fyzicky přítomní ve škole se vzdělávají dle pokynů vyučujících v daném předmětu pod dohledem pedagogického pracovníka se stejným obsahem vzdělávání jako žáci (zápisy do třídních knih), kteří nejsou fyzicky přítomní ve škole, a probíhá u nich tzv. distanční vzdělávání.
-
Tzv. dohledovou činnost nad žáky, kteří jsou fyzicky přítomni ve škole, a dohled nad plněním obsahu vzdělávání zadaného vyučujícím mohou vykonávat všichni pedagogičtí pracovníci školy – asistent pedagoga, vychovatel školní družiny, pedagogičtí pracovníci, kteří nevykonávají přímou pedagogickou činnost formou vyučování na dálku (učitelé tělesné výchovy, výtvarné výchovy, pracovních činností).
-
Je zachován počet hodin přímé pedagogické činnosti dle pracovní smlouvy u jednotlivých pedagogických pracovníků.
NahoruČasté dotazy související s otevřením škol pro žáky 1. stupně a názor autorky:
Může odmítnout pedagogický pracovník nastoupit k výkonu práce do školy?
Ne, nemůže. Školy nebyly uzavřeny pro pedagogické pracovníky, školní rok nebyl ukončen, ředitel školy je povinen…